Verslag Muziekoptreden Track Your Sound 11 juni 2018-05-19

 

Naam: Matthias Weerheim (L110985)

 

Klas: V4B

 

In welke periode volgde je de module bij PLP? (is handig voor als je het verslag gaat inleveren, zie onderaan): In periode 3

 

Aan de hand van dit document ga je een verslag maken van het filmmuziekconcert dat hoort bij de module Track Your Soud. Beantwoord alle vragen volledig.

 

Naam orkest: Rotterdams philharmonisch orkest

 

Bezetting (instrumenten): Het was een strijkkwartet, de instrumenten die hierbij horen zijn, twee violen, een altviool en een cello.

 

Locatie

 

Voordat je inhoudelijk op de muziekvoorstelling in gaat is het goed eerst een

duidelijk beeld te schetsen van de plek waar het concert plaats had.

  1. Waar was het?

Het was in de aula.

  1. Vond je dat een goede keuze?

Dit was een goede keuze.

  1. Waarom?

Omdat het in de aula het beste past, en je hebt een groot scherm om op te kijken.

 

Het doel van het concert

 

  1. Wat was de opzet/ het idee van de uitvoering?

Het was de bedoeling dat wij de relatie doorkregen van de muziek samen met de film. Hoe muziek sfeer kan geven aan een film.

  1. Is volgens jou de opzet geslaagd? Waarom wel/niet?

Dit is zeker gelukt, zonder de muziek waren de filmpjes heel saai, maar met muziek was het leuk om naar te kijken.

  1. Lukte het, het orkest om over te brengen wat ze volgens jou wilden over brengen? Waarom wel/niet?

Ze hebben overgebracht wat ze wilde overbrengen, dat kon je merken bij de muziek en de filmpjes die goed bij elkaar pasten.

 

Beschrijving

 

Besteed ruim aandacht aan het beschrijven van het concert.

  1. Hoe zag het eruit? Bespreek geluid, belichting, podiumgebruik, setopbouw, interactie met publiek, kleding, noem maar op.

De vier muzikanten zaten voor het podium, ze hadden allemaal zwarte kleren. De muziekstandaarden stonden allemaal klaar.  Het was allemaal duidelijk te horen wat ze speelden, soms was het niet helemaal goed te horen wat ze op het filmpje zeiden. Je kon het scherm met de filmpjes goed zien. De belichting was niet optimaal gebruikt, het was eigenlijk gewoon helemaal donker in de aula, daardoor kon je wel goed de filmpjes zien.

 

De uitvoering

 

  1. Waar ging het concert over (thema/inhoud)?

Bij allebei de verhalen ging het over Brian, bij het ene filmpje had Brian te weinig geld en raakte die verslaafd aan gokken. In het andere filmpje was Brian verdrietig omdat iemand die hij kende ernstig ziek was.

  1. Wat is de vorm (decor in relatie met de muziek, kostuums etc.)?

Het decor was gewoon het scherm met de filmpjes geprojecteerd. De muziek paste steeds goed bij de filmpjes, en bij de verschillende emoties die langskwamen.

  1. Was de muziek instrumentaal, vocaal of beide?

De muziek was instrumentaal het vocale gedeelte werd eigenlijk gedaan door het filmpje.

  1. Welke instrumenten worden er gebruikt?

Het was een strijkkwartet, dus er waren twee violen, een altviool en een cello.

  1. Wat was de sfeer of stemming van de muziek (bv ernstig, vrolijk, zwaar etc.)?

De sfeer verschilde heel erg per scene. Het lag eraan welke emoties er in de scene zat.

  1. Wat is het verband tussen de filmscènes en de muziek. Noem een voorbeeld wanneer het voor jou helemaal klopte en wanneer niet. Schrijf erbij waarom je dat vindt.

Er was een scene waarbij Brian een spreekbeurt gaf en niet goed wist wat hij moest zeggen. Toen klopte de muziek voor mij perfect. Je hoorde in de muziek dat Brian verward was. Maar er was ook een moment dat het voor mij helemaal niet klopte, dit was bij de scene dat Brian rondreed op zijn scooter, de muziek was gewoon een beetje te spannend terwijl er vrijwel niks gebeurde.

  1. Wat is de oorspronkelijke functie van de muziek? Vind je de toepassing als filmmuziek terecht of niet? Onderbouw je antwoord.

Muziek is er om je te vermaken of te intrigeren. Dit is met filmmuziek ook zo, het geeft een extraatje aan een scene. Het geeft veelal sfeer en emotie bij de filmpjes waardoor sommige scenes helemaal anders kunnen worden geïnterpreteerd met andere muziek.

  1. Tot welk genre (stijl) behoort de opvoering (klassiek, pop, jazz, folk etc)?

Het genre bij deze opvoering was duidelijk klassiek. Er werden vooral klassieke liedjes gespeeld.

  1. Geef zoveel mogelijk achtergrondinformatie over dirigent, solisten, orkest of

groep ( opleiding, leeftijd, land van herkomst etc).

Er was geen dirigent aanwezig. Solisten waren er ook niet. Ze waren met zijn vieren ze zaten allemaal bij het Rotterdams philharmonisch orkest. De eerste violist heet Wim Ruitenbeek hij is geboren in Harderwijk en hij speelt al sinds 2011. De tweede violiste heet Loortje van den Brink, is geboren in Eindhoven. Speelt al sinds 2008 in het orkest. Galahad Samson was de altviolist. Hij is geboren in Den Haag en speelt al sinds 2007 in het orkest. De cello werd bespeeld door Carla Schrijner. Zij is geboren in Arnhem en speelt sinds 1995 in het orkest.

 

Luisterwijzer Muziek

 

  1. Wat hoor je: welk aspect van de muziek trekt veel aandacht?

- Melodie

- Dynamiek

- Klankkleur (sound)

- Harmonie

- Ritme

- Instrumentatie

De dynamiek trok vooral veel aandacht.

  1. Hoe komt het dat dat de aandacht trekt?

Dit valt heel erg op als soms hard spelen en soms zacht, daar werden soms ook wel plotseling grote verschillen in gemaakt.

  1. Wat hoor je? geef karakterisering van sfeer of stemming van de muziek onder één scène.

Bij de scene dat Brian zijn presentatie geeft hoorde je goed dat hij verward was. Hij wist niet goed wat die moest zeggen. Dat klonk goed weer in de muziek. Je hoorde ook de chaos die bezig was in zijn hoofd.

  1. Kies uit:
  • Somber, plechtig of rustig
  • Dreigend of mysterieus
  • Heftig, chaotisch of vrolijk
  1. Wat veroorzaakt die sfeer of stemming?

Door de enkele tonen die je steeds hoorde en deze tonen hoorde je ook steeds door elkaar.

  1. Inhoud: wat is het verband tussen film en muziek? Kies één scène en leg uit waarom de muziek passend is.

Muziek bij een film geeft een richtlijn je kan daardoor weten hoe een persoon zich voelt of wat de sfeer bij een bepaalde scene. Bij de scene waarin Brian in het ziekenhuis aan het wachten was, was dit ook heel duidelijk. Je hoorde een verdrietig liedje, dit paste perfect bij de sfeer. Hij kreeg namelijk te horen dat een bekende voor hem ernstig ziek is.

  1. Betekenis: welke betekenis of functie heeft de muziek volgens jou? Waarom?

Vermaak, ik vind het leuk om naar muziek te luisteren en het helpt me in mijn werken.

 

Vertel in minimaal 100 woorden iets persoonlijks over jouw concertervaring. Wat sprak je aan en waarom? Wat vond je minder en waarom? Was er iets verrassends en waarom vond je dat? Etc.

 

Van tevoren dacht ik dat er een heel orkest bij was, toen ik de aula binnen kwam en zag dat er maar drie muziekstandaarden stonden, vond ik dat wel een beetje jammer. Het was leuk om de filmpjes te kijken met de muziek erbij. Er was zelfs een paar keer dat je gewoon niet door hebt dat de muziek live wordt gespeeld, dat het in de film lijkt gemonteerd te zijn. Het enige jammer was dat we twee filmpjes kregen te zien over Brian, waarin twee scenes hetzelfde waren. Daardoor ging het een beetje vervelen. Al met al was het wel leuk om ernaar te kijken. Dus een geslaagde module, ook al werkte niet alles even goed mee.

 

Inleveren (uploaden op je website onder module 1, 2 of 3, ligt eraan wanneer je mij had) uiterlijk 20 juni 2018. Let wel: dit is de manier om een cijfer te krijgen voor deze module. Je moet een voldoende hebben om over te gaan. Maak dus een degelijk verslag en lever het op tijd in.

 

PLP

Maak jouw eigen website met JouwWeb